Irri

Är irriterad utan giltig anledning.
En ogiltig anledning kan vara TILLEXEMPEL när någon glömmer göra något som man bett om, TILLEXEMPEL köpa en grej man lagt undan när personen ändå är vid Det stora köpcentret.
Det är ju inte med mening man har ett dåligt minne/är disträ och alltså: det finns ingen att vara irriterad på. Men det ena ledde till det andra och nu är jag irriterad på både det ena och det andra och det tredje. Det görs ärenden efter jobbet och tiden/kvällen går och unge vill roas och det är grusigt i hallen och jag är hungrig och luggen behöver klippas och och och

och bara småsaker.
Ville bara säga det.

Nu ska jag dricka ett stort glas vatten, ta tre djupa och skärpa mig.

Hon förflyttar sig

Lilla trollet rullade nyss över från rygg till mage (hänt några gånger nu) och VIDARE till rygg, sen mage igen och sen rygg igen. Två hela 360 alltså! Jag undrar hur långt hon hade fortsatt rulla om inte underlaget övergått till hårt kallt linoleumgolv.

Tidig kväll ikväll

Underbart lagom uppbokad dag, och var duktig nog att avrunda den med en joggingrunda. Elsa däckad efter att inte haft ro att sova mer än högst 1,5 timme under dagen. Snart gör den här mamman henne sällskap.


Skönt soffhäng för någon dag sedan

Jajaja

Huvudvärk. Brygger och dricker 3½ koppar kaffe. Kanske det hjälper?

Elsa sover numer 8-9 timmar innan hon behöver äta. Sen sover hon lite till. I morse tog det dock en halvtimme att få henne att förstå att det INTE var morgon kl 5. Innan den amningen hade jag själv legat vaken ett par timmar. Hjärnan var vaken, kroppen trött. Lyckades till sist sova ett par timmar till.

Om en timme ska vi göra oss iordning för att träffa Lisa och Elwira.
Efter det ska jag och Elsa på babycafé på föräldracentralen. Har ingen koll på vad det innebär men det blir säkert kul.

Dagens bild



Hösten är härlig.
Stickade tröjor och jeans får man ha.
Och prickiga sockar.

(Vad STOR hon ser ut! Min lilla stora tjej.)

Just nu



Dreggelfia och jag ska snart gå ner på stan och jag hoppas på att hon somnar i vagnen. Hon har vägrat sin förmiddagslur nu i en och en halv timme fast hon uppenbarligen ÄR trött.

Så, fylla med mat och sen ner i vagnen och hoppas att det gör susen.

Gråmulet

Jag har känt mig deppig idag för att

1. Mina bruna nya byxor är för stora. Jag valde mellan två storlekar och tog den stora eftersom jag tänkte att aningen för små byxor är bland det värsta som finns för att de sitter oskönt och ger en dåligt samvete för de där extrakilona. Ett par aaaningen för stora skulle bara vara sköna. MEN, de var av tyg som tänjde ut sig snabbt och nu sitter de helt fult och hängigt och det gör mig ledsen. Eller mest arg.

2. Dagen började med ett onödigt argt (och helt löjligt) replikskifte under frukosten (fråga inte) och satte stämningen ända fram till sen eftermiddag.
Så dumt det blir ibland.
Så onödigt det är.


Just nyss



Koncentrationen är sådär, men lite intresserad av de färgglada bilderna är hon allt.


Nä alltså

Nu tycker jag nästan att det vore skönt med höst och sval, hög luft. Den här värmen som varit idag kväver mig. Jag vill kunna ha leggings och sjal, knytkängor och kofta. Kunde gärna byta ut några vintermånader mot mer höst.

Läser tidningen med pappa






Just nu


Emelie hade med sig en påse plommon igår. Gjorde sylt av dom. 
Har aldrig tidigare kokat sylt.

/Huslig

Syrrbesök och fredagsöl



Idag: besök av syster som var på genomresa. Hon lever lite av ett nomadliv. Än här, än där. Skidlärare, snowcamp-läger-fixare, afrikaresor, roadtrippar.
Hon fyllde dessutom år idag, systeryster.



E var som vanligt på ett strålande humör och har babblat som aldrig förr idag. Ibland tjuter hon till i så höga tonarter att man känner sig halvdöv några sekunder.



Efter en vända på stan med F som slutade jobbet fredagstidigt idag så tog vi en öl på balkongen.
Det här är sista helgen på sommaren, så känns det. Låt oss njuta av den, typ. SEN börjar nyttiga livet. (Jag har tjuvbörjat det nyttiga med joggingturer, så nöjd jag är med det.)

Just nu



En dag efter att ha plockat ihop nio timmars sömn. (Men förbaskad huvudvärk pga vädret.) Lillan är nöjd och go, här lite efter-tupplur-sömnig.

Dagens


Elsa: Grön klänning från Villervalla, svarta tajts (H&M)


Jag: Svart klänning med prästkragar (H&M), svarta tajts (Vero Moda). Ett tråkigt hår.


Nu: kaffe från den här. Det är F's present från mig. Röd och snygg.

Tåjta



F fyller år idag och jag har bakat tårta. Det blir fika senare ikväll. Först ska vi på en andra husvisning. F ska klättra upp på vinden och vi hoppas kunna gå runt och titta ute i trädgården utan spöregn den här gången.



Tugga på händerna är en favoritsysselsättning. Ibland stoppar hon in fingrarna så långt bak i munnen att hon klöks. Mysigt.

Vi har varit på mitt jobb idag. E var som vanligt glad att träffa nya människor. Lunchade med två kollegor och lilla trollet somnade lägligt när vi fick in maten och sov en timme.
Saknar jobbet lite. Bara lite.

Djupsömn

Jag har sovit tungt. Var alldeles matt i kroppen igår kväll. Gick och la mig strax efter att Elsa somnat vid 21. Kändes välgörande. Älskar att min lilla trollunge sover så bra på nätterna. Ett par halva uppvaknande vid 2-3 (räcker då att ge nappen) och sedan åt hon vid 5. Käk och ren blöja och sedan sov hon från 5.30 till 8. Underbart ju.

Och sen vaknar hon med ett leende. Min älskade unge!


Overload

Regn. Jag tror vi stannar inne idag.

Elsa rullade nyss över från rygg till mage två gånger. Hon verkade inte så nöjd med vad hon åstadkom. Armen hamnade lite i kläm.

Utmattande övningar tydligen. Nu slocknade hon.

Bilresan hem igår var jobbig. Elsa skrek flera gånger. Det började oftast med att hon sov och skrek till i sömnen så att hon vaknade. Sen bara eskalerade det och hon snörvlade och hostade och tjöt helt hjärtskärande. Vi fick stanna en gång. Lugna, amma, hålla. Sedan gick det bra några mil igen. Andra gången skymtade vi precis en avtagsväg från motorvägen när hon plötsligt somnade om av utmattning. Lilla snuttan. Det är så jobbigt när det blir sådär. När man är i en bil och inte kan ta upp och man märker på henne att hon nästan får panik av att sitta fast i stolen. Jag försöker vara lugn och prata lugnt själv fastän kroppen säger helt annorlunda.

Samma resa utspelades också förra söndagen och även kvällen och måndagen därpå. Jag tror att alla intryck från helgen gör henne utmattad. Hon trivs när det händer saker och när det är mycket folk omkring henne och många att prata och flirta med. Förra helgen var det i Oslo. Den här var vi i Stockholm. Men efteråt blir det liksom för mycket att bearbeta och hon sover oroligt och är labilare i humöret.

Japp. Slut på spädbarns(hobby)psykologi.

Idag ska jag på efterkoll.
Och handla på Ica.
Förutom det stannar jag gärna inne och kurar.


Just nu

Är på E20 påväg till Stockholm. Kräftskiva hos moster Sofi med familj. Elsas första möte med gammelmostrarna och gammelkusinerna. Och med huvudstaden. Mitt första år som skaldjursätande sedan slutet av 90-talet.

Trevlig lördag!

Husletandet fortsätter

Om ett par timmar ska vi på två husvisningar. Båda i Kumla. Det finns både för- och nackdelar med att flytta dit... såklart. Resandet till och från jobbet ser jag som den största nackdelen. Men det är ju ingenting egentligen, för vad tar det? Drygt 10 minuter med tåg? Det är nog mest mentalt som det känns långt. Att vara i en annan stad om dagarna. Är så bortskämd med att ha bara några minuters promenad till kontoret. 

Jaja. Vi har inte ens hittat något hus än.


Dagen såhär långt

Frukost till Elsa.
Frukost till mig.
Bad av Elsa.
Ica. Tunga matkassar, barnvagn, pensionärer.
Elsa somnar i vagnen nästan hemma: 30 minuters Elsa-tupplur går åt till tvättvikning, bloggläsning, bloggande, kaffedrickande.
Elsa äter.
Blöjläckage. Byte av kläder.
Promenad ner på stan.
Träffar Karin på H&M.
Mission: byxor. Hittar ett par på MQ där jag har presentkort, perfekt!
Hem, vrålhungrig.
Elsa somnar.
Makaroner, makrill.
Elsa äter.
Är trött, försöker få Elsa att vila med mig efter maten men det vill hon inte. 
Elsa vill leka.
Babygymet för Elsa, muffinsbak för mig.
Nu sover hon igen.


Igår kväll



Mina älsklingar i tv-soffan.
Där brås hon på far sin, lilla Elsa. Tv intresserar mig sällan särskilt mycket.

Elsas favoritserier: Simpsons och Family guy.

Nu jäklar



Igår eftermiddag när F kom hem var jag redo.
Träningskläder på, nyammad, armbandshållaren till iFånen framletad.

Bara att hoppa i springskorna.

Vad skönt det var. Ovant, lite stelt, lite ömt. Men jag tog det lugnt, 25 minuters framlunkande på gator jag inte tidigare sprungit.
Och känslan efteråt, vad jag saknat den!

Dagens meny



Förrätt
20 ml blutsaft



Varmrätt
Hokifilé med örtcremefraiche, paprika och körsbärstomater. Till det färskpotatis.
(Obs att jag ställer mig inte och lagar detta till lunch åt mig själv. Det är rester från i måndags.)



Efterrätt
Choklad- och hallonmuffin


Nu: Elsas tur att äta.

Just nu



Jag tog undan favvosnutten litegrann från huvudet när jag såg att E somnat så. Några minuter senare hade hon dragit den över huvudet igen. Det var så hon ville sova tydligen :-)



Choklad- och hallonmuffins i ugnen.




Mmmm, smet...

(Jodå, jag har slickat skålen. Det var gott.)

Sprutorna

Nyss hemkomna. Elsa sover i vagnen. Hon vaknade till när vi kom hem, log lite suddigt mot mig och somnade sedan om igen. Det gick fint, spruta nr två gjorde ont på henne och hon skrek med tårar i ca 30 sekunder. Sedan var det bra igen och hon gurgelpratade lite med vår snälla BVC-sköterska, log och var som vanligt. Skönt. Åh vad jag önskar att hon slipper ont i benen och feber nu ikväll och natt. Lilla sötnöten. Så go och glad idag igen, gårdagsgnället är borta.

Nu är hon för övrigt 61 cm lång och väger 5820 gram. Är så glad över viktuppgången, att vi följer kurvan, att amningen fungerar som den ska.

Ikväll ska vi äta våfflor.


Lunch



Lunch: Sallad med mycket feta, avokado och oliver. Butiksbakat bröd. Stormagad Karin. Trött Elsa som till sist somnade i sin babysitter.



Bra start

Kaffebryggaren påslagen. Barnet sover sin förmiddagslur. Karin kommer om en timme och lagar lunch åt oss.

Dagen börjar bra.


Vaknat på fel sida



Idag är inte Elsas dag. Det klagas och gnälls och skälls mest hela tiden tycker jag. Tjejen som jag igår kallade för solstråle och som imponerade på sina norska släktingar med sitt lugn och goda humör har gått och gömt sig.

Hon blir ilsken på kaninen i babygymet när hon inte lyckas nå att stoppa kaninfossingen i munnen. Sen börjar hon tvärgråta när hon ligger i soffan på sidan och råkar tippa över på rygg. Inget ät bra. Till och med att äta verkar jobbigt idag och jag blir utskälld efter noter när jag misstar gnället för hunger och erbjuder lite käk.

Och imorgon ska den lilla gnällspiken få sina första sprutor också. Usch ja. Hoppas vi slipper jobbiga biverkningar. Har i alla fall förberett oss med flytande alvedon om hon blir febrig.

Tummelisa



Ungen börjar mer och mer spotta ur nappen för att sen sitta där med tummen i mun istället.
Börjar kännas smått lönlöst att styra om den där envisa tjejen.
Tummelisa it is.

Prisjakt

Förresten hörde jag att man ska köpa blöjor i Norge, för det är billigt där.

Tandläkare och stundande Norgeresa

Idag har jag genomgått en obehaglig behandling hos tandläkarjouren. Jag ringde imorse och de tyckte att jag skulle komma in direkt så att det inte skulle bli som för tre veckor sedan, då halva ansiktet var svullet och det smärtade så att jag inte kunde sova alls på en hel natt. Så nu har de borrat upp och gjort en första rensning i min gamla problemtand. Och isch ja, det kändes som att de var uppe i hjärnan och borrade och höll på.

Fick också en kur till med penicillin att ha utifall att. Vi åker ju till Oslo imorgon och jag hoppas jag slipper kåldockeutseende på 50-årsfesten som vi ska på på lördag.

Ja, det är alltså en av F's morbröder som har fest och det blir första gången jag träffar den delen av familjen. Elsa är ju halvnorska, det har jag knappt tänkt på själv. Hur som, vi skulle egentligen ha gjort det till en liten minisemester med husbil och så, men husbilslånet strulade så nu blir det kombi och inkvartering hos släkten. Bra det med.

Om två timmar ska vi titta på en sjuttiotalsvilla i Kumla. Inga förväntningar. Jag har lärt mig nu.





Just nu

Två tröttisar.



Och den tredje ligger i sovrummet. Det är sånt väder.

Fullbokat

F's semester är inne på sista tredjedelen. Tre veckor går fort, för fort.

Sista veckan nu verkar bli intensiv. Det är visningar hit och bankbesök dit. Sedan är det Oslo på fredag till söndag. Femtioårsfest. Med husbil kanske. Men först nu besök av mamma och Åke, de kommer om en timme och är kvar till imorgon.

Efter Frodes semester börjar min nya vardag igen. Vardagen som mammaledig. (Hur kommer den se ut?) Jag ser i alla fall mycket fram emot hösten nu. En höst med världens underbaraste unge. En höst, en vinter, en vår, en sommar. Jobbet känns långt bort.
Förskoleinskolning känns också långt bort, men jag läste ett reportage i NA (morgontidningen) imorse om just inskolning och jag rös lite vid tanken på att lämna bort mitt barn. Hehe. Vips är man där. Bäst att vänja sig vid tanken lite gradvis.


Västkustresan i bilder

Vi lånade en stuga av vänner en bit utanför Lysekil.



Första kvällen ute på verandan. Det fläktade svalt och Elsa fick inviga nya luvan och koftan.



Ett par minuters promenad så var man nere vid havet.



Man bländades av mina vita ben men det brydde jag mig inte om.



Stugan.



Andra dagen kom Marie, Emil och Edvin. Här sitter vi vid hamnen inne i Lysekil och äter lunch.



Gulliga gränder.



Det var sol och varmt varenda dag.



Jag tog ett snabbt dopp på kvällen när Elsa sov i vagnen. Två-tre simtag, sedan upp och byta om. Är mycket rädd om brösten nu sedan stockningarna.



Elsa tränar lite rygg och nacke under mycket stånkande och stönande.



Och så snackades det en hel del.



Sista kvällen blev det färska räkor, aioli och vitt vin...



...och lite krabbfiske med räkhuvudena efteråt.



Massor av krabbor var det. De fick en festmåltid och vi fick se dem på nära håll. Sen kastade de sig ner i plurret igen.

Sunday morning

Nåja, kanske förmiddag nu. Elsa och Frode somnade om. Jag har hunnit duscha och fixa i lugn och ro. Nu, lite egen datortid. Snacka om lyx!


Håre'



Jag tvingade F att klippa mig. Bara få bort centimetrarna längst ned.
Jag tappar mer hår än nånsin. Har börjat med b-vitaminer. Snart har jag och F samma frisyr. Haha?

Det blir...

...lite sparsamt med uppdateringar såhär i semestertid.

Men underbara dagar på västkusten har vi haft.

 
Här på färjan mot Fiskebäckskil.

Nu ett par intensiva husinriktade dagar.
Sedan bär det av uppåt, mot Elsas morfar och Annette.


RSS 2.0