Amningskomplikationer - aj aj

I förrgår vaknade jag med superont högerbröst och sprängande huvudvärk. Så snart jag och Elsa kravlat oss upp ur sängen kände jag en bekant och ovälkommen feberrysning och det blev bara värre de närmsta två timmarna. Termometern visade på 39.3 så jag ringde sjukvårdsupplysningen som hänvisade vidare till kvinnokliniken. Där ville de att jag skulle komma in på en gång på akuten eftersom det kunde vara en infektion i antingen bröstet eller livmodern. Det senare var jag inte rädd för eftersom det så tydligt var bröstet som krånglade och var rött och spänt. Ringde hem Frode från jobbet som fick skjutsa en feberyr Lena och en hungrig skrikande Elsa till USÖ. Elsa fick såklart mat direkt vi kom fram, men oj vad jobbigt det var de minutrarna i bilen när hon så uppenbart var hungrig och helt förtvivlad.

Hos läkaren fick jag en grundlig genomgång med prover och till och med ultraljud av högerbröstet. Det visade sig vara inflammerat och de ordinerade ipren och vila och värme. Och att amma som vanligt, främst på det onda bröstet :-/

Just vila är väl lättare sagt än gjort men igår kom mamma hit och hjälpte till med Elsa och övriga bestyr. Så himla skönt att få lite avlastning. Idag mår jag betydligt bättre, även om det fortfarande gör skitont i bröstet (febern är så gott som borta i alla fall), och mamma åker hem nu på eftermiddagen.

Lite fascinerande hur mycket av den vakna tiden som går åt till att tänka på amning och bröstrelaterade grejer. :-) Jag tror jag har införskaffat de flesta grejer som finns för att underlätta sårläkning, bröstvärmande, mjölkuppsamling osv. Men en sak - bröstvårtsluftare - har jag inte. Och det ska köpas idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0