Önskas: rutiner

Många man träffar nu frågar om vi kommit in i några rutiner än. Och det kan jag INTE säga att vi har. Jag funderar förresten på om det här med rutiner är något vi och Elsa ska hjälpas åt med att komma in i eller om det brukar vara så att bebbarna själva så småningom visar att var tredje timme är ett passande intervall för måltiderna och att det är skönt att sova middag mellan 13 och 15 på eftermiddagarna (som ett par exempel bara). Hur funkar det?

Här är det i alla fall ingen som helst struktur än. Elsa sitter i förarsätet i den här familjens fordon och ingen dag eller natt är den andra lik. Ibland ska det ätas ett par gånger i timmen, ibland är man nöjd i hela tre timmar sedan senaste mål mat. Ibland funkar det att ligga ner i vagnen trots att man inte sover, ibland (oftast) gallskriks det oavsett hur skumpiga vägar man går på. Vissa kvällar/nätter går det bra att somna med bara lite stryk över huvudet och närhet. Andra nätter skriks och krånglas det hur mycket som helst innan hon till sist somnar under ammande.

Nej, rutiner har vi inte. Däremot kan man börja skönja några mönster nu vid fem veckors ålder. Tillexempel:

- På kvällarna, runt 18-19 fram till 23-00, har vi maraton i ätande. Det ska ammas ungefär konstant denna period på dygnet. Ibland märker man att hon är mätt och väldigt okoncentrerad på själva ätandet, men ändå passar inget annat än att ligga vid bröstet. Jo, flaskan går ju också bra och tack vare den kan jag få en kvart att till exempel duscha eller äta eller något annat då Frode får ge flaskan.

- Elsa tycker inte så mycket om att åka vagn. Jag hoppas att det är något som kommer ändra sig, men hittills har det varit klurigt att gå ut på barnvagnspromenad med henne. Helst ska hon ha somnat till riktigt innan man lägger ner henne. Många (med tidigare erfarenhet) säger "men om vi börjar GÅ med vagnen kommer hon bli tyst och somna - de brukar ju TYCKA OM att åka vagn". Jotack - men inte den här ungen. Elsa skriker bara mer och mer tills man plockar upp henne. Prisad vare bärselen - den får alltid följa med hädanefter.

Men jo, som rubriken lyder, det skulle vara fint med LITE mer förutsägbarhet snart. Kan jag förvänta mig det? NÄR kan jag förvänta mig det? Ska vi som föräldrar göra något för att styra eller ska vi låta Elsas behov och vilja vara allenarådande? (Hmm.. här finns inga enkla svar inser jag ju, det finns väl olika "ideologier" hur man väljer att göra.)

Mm. Det var dagens tankar.

Nu ska jag och Elsa som sover i sjalen umgås med hennes förvärvarbetande fader i soffan.


Kommentarer
Postat av: Anna S

Hej! "Rutiner" kommer när de kommer! Jag kallar det "rutiner" eftersom vi eg kanske inte har några exakta rutiner.... Även om Ebba är ganska så "lättskött" (vad det nu är...) så tar jag fortfarande en dag i taget! Hon sover när hon verkar trött och äter när hon verkar hungrig, även om jag nu lärt känna henne så pass att jag på ett ungefär vet när hon vill det ena eller det andra. Vissa dagar sover hon flera timmar och andra dagar bara en powernap på ca 30 min och är nöjd med det. Hon brukar äta var 3:e timma men nu åt hon vid 15 och ville äta igen vid 16:30, somna sen nöjd. Det blir ju iaf mer förutsägbart ju äldre de blir...och de s.k amningmaratonen på kvällen brukar försvinna (iaf för mig och mina bekanta!!) Ebba har själv fått styra in sina "rutiner" hos oss och det fungerar bra. Men man blir ju lite stressad ibland.

En del barn vill inte åka vagn....en kompis hade samma problem ett tag men det blev bättre när de tog av mössan och gav napp under vagnsturen! :)

Jag tycker att livet som bebisförälder blir enklare och roligare för varje månad som går iaf!!

//Anna

2011-06-14 @ 17:32:48
Postat av: Lena

Tack Anna! Så himla skönt att höra hur det fungerar för andra. Och jag tror också det ger sig mer och mer med tiden. Fem veckor är ju ingen ålder precis. Roligt att en sån grej som att ta av mössan kan göra att bebisen vill åka vagn :-) Jag hoppas innerligt att Elsa "lär sig" att tycka om vagnen.

2011-06-14 @ 19:28:31
URL: http://ordagrann.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0